18 kwietnia 2016

Wizyta w Zamku Książ cz1.

W związku z tym, że spędzamy kilka dni w Żaganiu, postanawiamy zajechać do Wałbrzycha i Zamku Książ, który dawno chcieliśmy odwiedzić.

Najpierw przedstawię trochę informacji praktycznych ;)

Trasa:
Żagań - Książ - zjeżdżamy w Iłowej na DK18 i prościutko jedziemy aż do autostrady A4 kierunek Wrocław.
Następnie w Bielanach zjeżdżamy na Strzegom i tam już krętą dróżką dojeżdżamy do Świebodzic. Stąd jest już bliziutko do Zamku Książ. Znaki po drodze są, my wspomagamy się też nawigacją.

Na miejsce docieramy punkt 10:30, opłacamy parking (ten wcześniejszy, kawałek dalej od zamku).
Kolejno spacerem przez park z parkingu docieramy do bram pod zamek. Najpierw mijamy dziedziniec, hotel Książ ale i tak na wprost mamy już sam piękny zamek.
Ruszamy dalej, do kasy zamkowej, by kupić bilety.I tu kolejna kwestia: bilet można sobie wcześniej zamówić online i wydrukować. My jednak nie mieliśmy gdzie tego wydrukować i bilet zakupiliśmy w kasie zamku. Ze strony internetowej dowiedzieliśmy się, że zwiedzanie jest o 11-tej i 14-tej
Wybieramy trasę z przewodnikiem pt: „Od Piastów do Tajemnic II Wojny Światowej”.

Poniższe informacje pochodzą ze strony internetowej Zamku Książ:
Trasa „Od Piastów do tajemnic II Wojny Światowej” to możliwość usłyszenia o dziejach zamku zarówno za czasów arystokratycznej rodziny von Hochberg, jak i w trakcie burzliwego okresu II Wojny Światowej. Zwiedzanie rozpoczyna się podobnie jak trasa „Książ Barokowy” i przebiega przez najpiękniejsze sale reprezentacyjne. Następnie turyści poznają pomieszczenia zamkowe przebudowane przez nazistów w ramach realizowanego w Książu tajemniczego projektu hitlerowskich Niemiec pod kryptonimem „Riese” („Olbrzym”).
W dalszej części trasa prowadzi przez najstarszą średniowieczno-renesansową część zamku, w której mieszczą się takie sale jak: Hol Myśliwski wraz z Czarnym Dziedzińcem, Sala Rycerska czy Sala Konrada zwana kiedyś małą salą balową.
Od 08.01.2014 r. w ramach tej trasy udostępnione do zwiedzania zostało również zmodernizowane III piętro Zamku Książ, gdzie obecnie znajduje  się m.in wystawa stała „Sekrety z zamkowej szuflady”. Dużą część ekspozycji stanowią fotografie odzyskane przez zamek dopiero po 2010 roku.
 Na zakończenie turyści z poziomu tarasów wchodzą do tunelu z okresu II Wojny Światowej, który został wykuty na głębokości aż 15 m pod zamkiem. Dla zwiedzających udostępniono część tego podziemnego tunelu o długości 96 m, szerokości 1,5 m oraz wysokości 2,5 m, na krańcu którego znajduje się niedokończona klatka schodowa.
Czas zwiedzania: ok. 90 min.
Turyści po zakończonym zwiedzaniu będą mogli zostać na tarasach w sezonie letnim (01.04-30.09) bądź wrócić z przewodnikiem na zamek, aby zwiedzać go dalej indywidualnie.

Kolejna sprawa: już na "dzień dobry" pani ochroniarz mnie ochrzaniła za robienie zdjęć z lampą błyskową.
Ehhh, a ja tylko zrobiłam foto mężowi stojącemu przy kasie :) jak mus to mus no nie ma zmiłuj.
W samym Zamku Książ nie wolno robić zdjęć z lampą błyskową. Należy również zachowywać się jak najciszej i..nic nie dotykać! (ochrona we wszystkich pomieszczeniach skutecznie nie dopuszcza do dotykania przez turystów przedmiotów znajdujących się w udostępnionych do zwiedzania miejscach).

Po wizycie w zamku już wiemy, że zdecydowanie polecamy wykupić bilet na zwiedzanie z przewodnikiem.
Zwiedzanie indywidualne obejmuje tylko jedno piętro i nie zobaczylibyśmy wszystkiego tego, co zamek nam oferuje.
Włącznie z podziemiami, które również były objęte kryptonimem „Riese”.
Z obiektami "Riese" zetknęliśmy się całkiem niedawno w Osówce. Tutaj możecie zobaczyć naszą wycieczkę.